Ten blog to dla mnie przygoda,proba zaczarowania kuchni,aby stala sie miejscem odkrywania nowych pasji,zdobywania umiejętnosci i doskonalenia samej siebie.To takze ogromna przyjemnosc i lekcja pokory...
O autorze
Zakładki:
100 lat z Lucy
? ?
Durszlak.pl
?Akcja przetwory 2011 ?
Akcja: Nie kradnij zdjęć!
Paprykujemy 2
Chętnie bywam
Chleb domowy
Festiwal pierniczkow
Http://durszlak.pl/
Kawa
Kontakt - wielg@ onet.eu
Odwiedzam
Porady
Uczestnicze
Uwaga -jezeli ktos uwaza,ze jego blog,pomysly lub inne tresci zostaly w sposob niewlasciwie przeze mnie wykorzystane-prosze o kontakt,natychmiast je usune.
Z zycia wziete
Tagi
środa, 28 września 2011
piernik z jablkami

Swietując Dzien Jablka- wyczytalam o tym na ktoryms z blogow- postanowilam i ja dolozyc swoje trzy grosze. No- niezupelnie swoje, bo wykorzystalam przepis z bloga

 http://ciasteczkowepotwory.blox.pl/2010/11/Piernik-z-jablkami.html

Ciasto wydalo mi sie smaczne , wilgotne z jablkowym akcentem i takie wlasnie bylo.

 

 

kostka masła lub margaryny

2 szklanki mąki

szklanka cukru

4 jabłka - starte i podduszone na miękko w niewielkiej ilości wody

płaska łyżeczka sody

szczypta soli

płaska łyżeczka proszku do pieczenia

torebka przyprawy do piernika

2 łyżki płynnego miodu

4 jaja



Stopic tłuszcz. Do ostudzonego  tluszczu dodac  kolejno cukier, jajka, mąkę przesianą z przyprawą, solą, sodą i proszkiem do pieczenia a na końcu  dodac miód i jabłka. Cały czas ucierac  wszystko mikserem .Ciasto przelac do keksowki natluszczonej i wysypanej bulką tartą i piec w 180 st okolo godziny. 

 

 

 

nieklopotliwy a bardzo smaczny chlebek drozdzowy

Chlebek pochodzi z przepisow Liski

http://pracowniawypiekow.blogspot.com/2009/10/atwy-chleb-pszenno-zytni-dla.html 

 

Szukalam czegos, co w szybki i nieklopotliwy sposob przyniosloby ciekawy i smaczny efekt. Na zdjeciu  zamieszczonym przez Liske chlebek prezentowal sie tak fajnie, ze nie zwlekalam dluzej tylko szybko wymieszalam skladniki. Dzis zajadalismy sie takimi kromeczkami..

 

skladniki

 

100 g mąki żytniej 
300 g mąki pszennej
1,5 łyżeczki soli
2 gramy świeżych drożdży
250 ml wody


Wszystkie składniki wymieszać w misce. Przykryć i zostawić na 12-18 godzin.
Keksówkę o długości 26-30 cm wysmarować olejem, wysypać otrębami żytnimi. Przełożyć ciasto, wierzch oprószyć mąką, odstawić do wyrastania (ciasto powinno wypełnić formę do pieczenia w czasie 30-60 minut).
Piekarnik rozgrzać do 230 st C.
Na dno wsypać 1 szklankę kostek lodu.
Wstawić wyrośnięty chleb.
Po 10 minutach, zmniejszyć temp. do 210 st C i dopiekać kolejne 30-40 minut.

 

Bardzo serdecznie wszystkim polecam

 

 

 

 

 

 

poniedziałek, 26 września 2011
flaczki z kurczaka

Kolejna propozycja wykorzystania miesa drobiowego, wedlug mnie smaczna potrawa i fajny pomysl na obiad.

 

 

1/2 kurczaka

wloszczyzna bez kapusty

lyzka masla lub margaryny

lyzka mąki

lyzka majeranku

lisc laurowy

kilka ziarenek ziela angielskiego

1/2 lyzeczki imbiru

pieprz, sol

 

Umytego kurczaka,oskrobaną i oplukaną wloszczyzne oraz lisc laurowy i ziele angielskie zalac dwoma litrami zimnej wody, osolic i gotowac na malym ogniu. Gdy mieso bedzie miekkie,przecedzic rosol i ewentualnie odtluscic. Z przestudzonego kurczaka zdjąc skore i starannie wyjąc kosci a mieso pokroic w paseczki. Warzywa rowniez pokroic i wlozyc do wraz z miesem do wywaru. Maslo lub margaryne utrzec z mąką na gladką mase, wlozyc do zupy i gotowac kilka minut, mieszajac, az tluszcz sie rozpusci. Pod koniec doprawic do smaku.

 

 

niedziela, 25 września 2011
udka po chinsku

Pyszny sposob na kurczaka, nie kosztuje nas wiele pracy a efekt bardziej niz zadowalający.

Przepis pochodzi z Biblioteczki Poradnika Domowego, wydanie  Najlepsze Potrawy z Drobiu.

 

Skladniki

6 udek z kurczaka

 

Marynata

po 2/3 szklanki sosu sojowego, oleju i ketchupu

2 plaskie lyzki miodu

 

Sos sojowy, olej, ketchup i miod zmiksowac. Udka zalac marynatą, odstawic co najmniej na 2 godziny.(Przez ten czas mieso obrocic).Nastepnie wyjąc udka z marynaty, ulozyc w naczyniu zaroodpornym, posmarowac marynatą-najlepiej pędzelkiem, przykryc i wstawic na 40 min do piekarnika nagrzanego do 200 st C. Zdjąc przykrywke, znow posmarowac udka zalewą i piec jeszcze 20 min w 180 st C.Podawac z ryzem i pikantną surowką.

 

Ja wlozylam udka wraz z calą marynatą do naczynia zaroodpornego i pieklam bez przykrycia ok godziny.

 

 

Bardzo smaczne mięsko na obiad, serdecznie polecam...
 

czwartek, 22 września 2011
klasycznie- Fale Dunaju

Na tylu blogach widzialam juz to ciasto, sama nie wiem, dlaczego tak dlugo to trwalo, zanim je upieklam. Szybkie i takie smaczne, uprzyjemni chwile przy popoludniowej kawie.

skorzystalam z przepisu

http://mojepasjekrakow.blogspot.com/2011/09/fale-dunaju.html 

 

 

3 jajka
150g cukru
150 ml oleju
150 ml mleka + 2 łyżki
2 szkl. mąki
3 łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżki kakao
2 łyżki mleka
dowolne owoce

 

 

Białka oddzielić od żółtek i ubić na sztywno.
Następnie cały czas ubujając dodawać stopniowo i kolejno:cukier, żółtka, olej, mleko i przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia.
Ciasto podzielić na dwie części. Do jednej dodać 2 łyzki kakao + 2 łyżki mleka.
Blaszkę (33x20) natłuścić i wysypać kaszą manną. Wyłożyć jasne ciasto a na nie rozsmarować bardzo delikatnie ciemne ciasto. Na wierzch poukładać ciasno owoce
Piec ok 30 min w temp 180 stopni

 



krem budyniowy

400 ml mleka
1 budyń waniliowy w proszku 
1 opakowanie cukru waniliowego 
2 łyżki cukru
2 łyżki soku z cytryny
250g masła


Do garnka wlać 300ml mleko. W osobnym odlać pozostałe 100 ml mleka i wsypać proszek budyniowy i cukier. Wlać do gotującego się mleka i zagotować. Wystudzić. Masło utrzeć do białości i dodawać powoli budyń a następnie sok z cytryny. Wszystko wymieszać na jednolitą masę.
Wyłożyć na wystudzone ciasto.

  Polewa

100g czekolady mlecznej
100g czekolady gorzkiej
70g masła


S
kładniki polewy rozpuścić w kąpieli wodnej i dobrze wymieszać. Lekko przestudzoną polewą polać ciasto i schłodzić. 

 

 

 zapraszam na ciacho i kawe..

niedziela, 18 września 2011
tortowo-truskawkowo

Okazja byla nie byle jaka, bowiem swietowalismy trzydzieste urodziny kolezanki, zatem tort musial sprostac wysokim wymaganiom. Szukalam czegos, co byloby niebanalne, a czemu bylabym w stanie podolac. Wybor padl na przepis Kornika

 http://kornikwkuchni.blogspot.com/2011/04/fraisier.html

Dokonalam pewnych  zmian wg wlasnych potrzeb a oto co powstalo w efekcie koncowym

 

 

Pierwsza zmiana dotyczyla biszkoptu- upieklam 2 blaty osobno, w tym jeden z dodatkiem kakao, u Kornika w przepisie podany byl jeden blat jasny przekrojony na polowe.

Moja wersja

 

blat jasny

 3 jajka

niepelna szklanka mąki pszennej

1 lyzka m. ziemniaczanej

3/4 szkl cukru

bialka ubijamy ze szczyptą soli, dodajemy cukier nadal ubijając,potem kolejno zoltka, na koniec nalezy wmieszac przesiane mąki. Piec w 200 st ok 15-20 min

 

blat kakaowy

te same skladniki, jedeynie 3 lyzki mąki zastepujemy 3 lyzkami kakao

 

 

Krem muslinowy zastąpilam masą smietanową z dodatkiem serka mascarpone

 

500ml smietany kremowki

150g serka mascarpone

 

ubic smietane, osobno zmiksowac ser-mozna dodac nieco cukru, ja nie dawalam, wymieszac mikserem wszystko razem na gladką mase.

 

 

Gotowy blat jasny  nasączamy dowolnym ponczem, u mnie byl to syrop pomaranczowy z dodatkiem alkoholu, zabezpieczamy obrecza od tortownicy  i na brzegach ukladamy przekrojone na polowe truskawki. Wyszlo mi ok 200g, ale uzylam wiecej, drobno pokrojone wylozylam dodatkowo na masie smietanowej przed polozeniem ciemnego blatu.

Na ciemnym blacie ulozylam dodatkowo serduszko z dodatkowego biszkoptu, ktory pieklam dla wlasnego uzytku, polalam polewą czekoladową-po uprzednim nasączeniu, ozdobilam rozyczką, truskawkami i wiorkami namoczonymi w alkoholu.

 

Jak juz wspomnialam dodatkowo powstal jeszcze jeden torcik, ktory moge pokazac w przekroju, choc nie jest to taki sam tort , jak ten poprzedni.

 

 

 

 

 

Zapraszam na slodki poczestunek i zycze smacznego. 

środa, 14 września 2011
spaghetti z sosem pomidorowo-paprykowym

Proste, smaczne danie, praktyczne dla tych, ktorzy z kazdego sosu wygrzebuja kawalki warzyw, miesa czy innych dodatkow.

 

 

 

skladniki

 

3 kolorowe papryki- pokrojone w kostke

przecier pomidorowy

1 cebulka- pokrojona w kostke

2-3  z czosnku 

bulion mięsny- drobiowy lub mieszany

 

 

podsmazamy cebule z czosnkiem, dodajemy  papryke i dusimy do miękkosci cebuli. Dodajemy przecier, bulion i gotujemy jeszcze ok 15 min. Gotowy sos przyprawiamy, przecieramy przez sito i polewamy nim ugotowany makaron. Potrawe posypujemy startym zoltym serem i dokladamy natke pietruszki.

Gotowe.

zapraszam

 

 

przepis dodaje do akcji

 

http://durszlak.pl/akcje-kulinarne/paprykujemy-2


 

poniedziałek, 12 września 2011
drozdzowki z owocami

Drozdzowki na pozegnanie lata, na dobry humor, do kawki i herbatki. Smaczne, slodziutkie i kolorowe.

Skorzystalam z przepisu Pauliny

http://kotlet.tv/drozdzowki-z-truskawkami 

 

 skladniki

 

 570 g mąki pszennej
12 g drożdży instant lub 24 g drożdży świeżych
185 ml mleka
85 g masła -dalam margaryne
4 łyżeczki cukru
2 jajka
łyżeczka soli
ok. 200 g truskawek- u mnie mieszane, kolorowe owoce, moga byc mrozone

 

 

 

Drozdze rozpuscic w mleku z dodatkiem cukru,pozostale skladniki umiescic w misce i po dodaniu wyrosnietych drozdzy razem dokladnie wyrobic.

Odstawic do wyrosniecia na godzine.

Po tym czasie jeszcze raz wyrobic, uformowac kulki i ponownie zostawic do napuszenia.

Dnem szklanki zrobic wgniecenia i nalozyc nadzienie- owoce lub dowolne inne.

Zostawic na kilkanascie minut, posmarowac brzegi buleczek rozbeltanym jajkiem z dodatkiem mleka lub samym mlekiem i wlozyc do nagrzanego do 200 st piekarnika na ok 15 min.

Owoce przed pieczeniem posypalam cukrem. 

 

 

 

Buleczki są wysmienite , gorąco polecam.

 

 

niedziela, 11 września 2011
przekladaniec z kremem kokosowym i galaretką

Nie ma niedzieli bez slodkosci, normalnie sie nie da, kazdy blądzi oczyma za ciastem, tortem, rolada lub chocby ciastkami.No i tym razem nie bylo inaczej, wiec w sobote po poludniu zabralam sie za przekladanca.

 

 

Baze stanowi biszkopt, a wlasciwie dwa, w tym jeden czekoladowy.

 Potrzebujemy biszkopt jasny z 3 jajek oraz biszkopt kakaowy rowniez z 3 jaj.

Do biszkoptu uzylam

3 jaja

niepelna szkl mąki pszennej

niepelna szkl cukru

cukier waniliowy

ew. pol lyzeczki proszku do pieczenia

 w wersji kakaowej 3 lyzki mąki zastąpilam 3 lyzkami kakao.

Ubijamy piane z bialek, najlepiej ze szczypta soli, dodajemy cukier, potem po kolei zoltka i na koncu mąke z cukrem waniliowym i proszkiem do pieczenia- w 2 wersji rowniez kakao. Mąke z dodatkami przesiewamy i delikatnie mieszamy z ciastem.

Pieczemy w 200 st ok 15-20 min

 

 

Masa kokosowa

 

 

1 kostka masla

1 szkl wiorek kokosowych

1/2 szkl mleka

1/2 szkl cukru

 

Mleko, cukier, wiorki gotowac na malym ogniu przez 10 min, ciągle mieszając. Maslo utrzec, dodac przestudzoną mase kokosową.( przepis na mase  pochodzi z "1oo nowych ciast siostry Anastazji") 

 

 

 Biszkopt ciemny ukladamy na spodzie blaszki, na to wykladamy mase kokosową. Przykrywamy jasnym biszkoptem, na niego ukladamy owoce- u mnie cząstki pomaranczy, zalewamy dowolną glaretką. Mozna w tym miejscu zakonczyc, mozna tez dodatkowo wylozyc kolejną warstwe masy- tym razem u mnie smietanowa z odrobiną zelatyny posypana obficie gorzką czekoladą.

 

 

pozostaje mi tylko zaprosic Was na kawal slodkiego ciacha i filizanke kawy... 

penne rigate z kurczakiem i pomidorami

Makarony, w niezliczonej ilosci gatunkow stanowią ciekawą baze do wymyslania najrozniejszych potraw.

Tym razem zapraszam na penne rigate z kurczakiem, cebulką i pomidorami.

 

 

potrzebne bedą

 

 400 g makaronu rurki- u mnie grube, rigate

cebulka

lyzka posiekanego selera lisciastego

2 filety z kurczaka

puszka krojonych pomidorow lub swieze w dowolnej ilosci

przyprawy

 

Makaron gotujemy wg przepisu

Podsmazamy na oleju posiekana cebulke, dodajemy pokrojony filet z kurczaka, podsmazamy, dodajemy seler -jeszcze krotko smazymy. Zalewamy pomidorami- lub dodajemy swieze, przyprawiamy i dusimy kilka minut. Odcedzony makaron mieszamy z przygotowanym sosem lub polewamy nim makaron wylozony na talerzu.

Szybki, smaczny obiadek- zachecam..

 

 

 

 
1 , 2